Egészségnevelés, fejlődő gyerekek mozgásszervi panaszai

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése

Az egészségnevelés fontossága, ha túl nehéz az iskolatáska, vagy a stressz miatt kialakuló deformitások és azok kezelése gyermekkorban

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 1

Otthoni rehabilitációs és masszírozó eszközök.

 

 

  1. Túl nehéz iskolatáska

  2. Serdülőkor, stressz miatt kialakuló

         mozgásszervi panaszok enyhítése:

  1. Alkalmazható technikák:

    Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 2

    Hogyan viselje gyermekünk egészésgesen, az iskolatáskát. A bal oldali asszimetriát fog előidézni, a jobb oldali kép a helyes.

  • Masszázs

  • Önmasszázs

  • Nyújtás, tartáskorrekció

 

 

A mai modern felgyorsult világ, ugyanolyan hatással van gyermekeinkre, mint a felnőttekre. A túlhajszolt életmód, a megfelelési, vagy bizonyítási kényszer vagy a nyomáskontroll, sajnos ugyanolyan rossz egészségkárosító hatással van a mai gyerekek egészségére, fejlődésére és mindennapjaikra, mint az idősebb generációkra.  Miért? Mert túl gyorsan elhasználódunk.

  1. Túl nehéz iskolatáska:

Szülőként fokozottan fontos odafigyelni, hogy gyerekeink egészségesen táplálkozzanak, valamint megfelelő mozgásformákat alakítsanak ki, hogy csontjaik, izmaik és ízületeik is egészségesen fejlődhessenek. Gyermekkorban változunk ugyanis a legtöbbet, gerincünk folyamatosan formálódik, és a helyes testtartást is ez idő tájt kell megalapoznunk.

Hol is kezdjünk?

A legkézenfekvőbb amivel minden kisgyerek találkozik elég korán a túl nehéz iskolatáska.

 

Figyeljünk oda a gerincünkre:

Gerincünk, testünk lengéscsillapítója. Fontos szerepe van a helyes testtartás kialakításában és nélkülözhetetlen a mindennapi mozgásban is. Tulajdonságainak köszönhetően egyszerre rugalmas de stabil, alkalmazkodóképessége pedig egyedülálló. Ezért is furcsa számomra amikor valaki úgy nyilatkozik  gerince állapotáról, mintha teljesen rendben lenne, hogy az egyetlen olyan pillér a testünkben ami meghatározza az agyra mért becsapódás mértékét, megbetegszik vagy sérült, és ez rendben van így.

Gerincünk tartja a fejünket, támasztja a belső szerveinket, védi az agyat és a gerincvelőt.

Az évek során a mozgásfejlődéssel változik az íveltsége, végleges formája egy dupla S ív, amit 10 éves korunk körül éri el, és még ennél is később, csupán a növekedés befejezésekor stabilizálódik. Az optimális gerincgörbület kialakulása sok időt vesz igénybe, és egyrészt a mozgásfejlődésnek, másrészt pedig a megfelelő terhelésnek köszönhetően megy végbe.

  1. Serdülőkor, stressz miatt kialakuló mozgásszervi panaszok enyhítése:

A helyes testtartás kialakulása:

Az óvodáskorú gyerkőcök még sok, a gerinc egészségét fenntartó mozgásformát végeznek: kúsznak, négykézláb játszanak, ugrálnak, szaladgálnak, így ez az időszak viszonylag gerincbarát. Ahogy azonban az megkezdődik az iskola, egyre több lesz a sérülés és egyre több káros hatásnak lesznek kitéve. 6 éves kor után elkezdődnek a különböző tartáshibák vagy akár gerincferdülés, és van, hogy az izomegyensúly is meggyengül, amikor is gyengék a tartóizmok).

A testtartásunk addig nem vehető észre amíg nincs vele probléma, miközben a háttérben folyamatos komoly izommunka működik . Helyes testtartásról akkor beszélünk, ha az izmok működése harmonikus, az ízületi tok és a szalagok feszülése megfelelő, és nincs túlterhelődve. Itt jönnek képbe a törzs izmai, amik a gerinc, a váll és a lapocka mozgatásáért is felelősek.

Iskola – az ülőmunka kezdete:

Az iskoláskor egyben azt is jelenti, hogy gyermekeink „munkaidejükben” áttérnek az ülő életmódra, és már nagyon fiatalon megtapasztalják a hosszan tartó ülés gerincünkre kifejtett amortizációs folyamatait.

Természetesen emellett a túlterhelés okozta károsító tényezők szerepe sem elhanyagolható. A nehéz iskolatáska, amit csak az egyik oldalon hordanak, súlyos aszimmetrikus terhelésnek teszi ki a fejlődő gerincet. Nem tesz jót az sem, hogy egyre több a gyerekek által kedvelt, ülőhelyzetet igénylő szabadidős tevékenység, mint például a TV-nézés vagy a számítógépes játék. Nagyon sok gyerek hetente 30-40 órát ül egyre kevesebb mozgással kiegészítve, beleszámolva azt is, hogy ahogy cseperednek, egyre több házi feladatot kapnak, amiket otthon szintén ülve, fekve oldanak meg.

A mozgásszegény életmód és a helytelen terhelés következtében felborulhat a testtartásért felelős izmok egyensúlya, és bizonyítottan megnő a tartáshibák száma: felmérések szerint óvodáskorban már a kisgyerekek több, mint felénél észlelhető valamilyen tartáshiba, és ez az arány sajnos az iskolai évek alatt nő. A gyerekek számára nehéz iskolatáska és a gravitáció okozta nem megfelelő terhelést a szervezet hosszú távon nem tudja nyomtalanul elviselni. A gerinc túlterhelése már fiatal korban elkezdődhet, és a későbbi degeneratív elváltozások alapjává válhat.

  1. Alkalmazható technikák:

  • Masszázs

  • Önmasszázs

  • Nyújtás, tartáskorrekció

Nagyon fontos, hogy egy fejlődő mozgásszerv aktív legyen. De sajnos ma már többnyire a gyerekek az iskolába is autóval jutnak el. Minden percüket bent töltik az iskolában, a tanítási idő után különórákra járnak, a mozgásra már nem jut idő. Nem csoda hát, ha kamaszkorukra nem fejlődik ki a törzsizomzatuk, mozgáskultúrájuk, bár Magyarországon a napi testnevelés órák bevezetésével nagyot léptünk a mozgás fejlesztése irányába.

 

Játékos gerinctorna gyakorlatok:

  • gurulás gyakorlása: földön fekve, karok magas tartásban, gurulás mindkét irányban úgy, hogy a lábak és a karok nyújtva maradjanak
  • kúszás gyakorlása: utánozzuk a katonákat, ahogy kúsznak a földön!
  • „repülő”: hason fekve, karok oldalsó középtartásban a földön, majd a földtől felemelni a karokat
  • „hintaló”: hason fekve mindkét kart felemelni, majd az összetett lábakat is, végül ringatózás, mint egy hintaló
  • „cicahát”, „kutyahát”: négykézláb helyzetben törzs homorítás, domborítás
  • „ingaóra”: terpeszállásban törzsdöntés jobbra-balra
  • „kosár a fejen”: képzeletbeli kosarat felrakni a fejre, majd magas tartásban sétálni a tér minden irányába.
  • „madárka”: összegombócodva guggolni, mint a madár a fészkében, majd felállni, a madár szárnycsapásait utánozni

 

Otthon végezhető gyakorlatok:

A háti gerinc mozgatására:
1. Üljön le a sarkára a földre, a hátát gömbölyítse, fejét hajtsa le, majd ebből a helyzetből nyújtózzon előrefelé, csúsztassa előre karjait, hátát egyenesítse ki.

 

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 3

Első pozitúra.

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 4

Második pozitúra.

 

 

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 5

Harmadik pozitúra.

 

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 6

Negyedik pozitúra.

 

 

  1. Kiindulási pont törökülés, majd innen felső magas tartásba tesszük a karjainkat összekulcsolva majd balra és jobba lassan megnyújtjuk a gerincet majd összeérintjük a talpunkat és a belső combot is megnyújtjuk lassan, hosszan.

Fontos, hogy mindig lassan végezzük a gyakorlatokat és pár percig tartsuk ki a pózokat.

 

A törzs izmait fitball labdával is lehet erősíteni.

Ráfekszünk és vagy felüléseket végzünk (alsó ábra) vagy előre támaszkodunk a kezünkön, mintha fekvőtámaszt végeznénk hátul a lábunkat 4 ütemben lassan kezdjük emelgetni. Ezzel a gyakorlattal a derekat erősítjük. Nem elhanyagolható, mivel ha a derekunk és a hasfalunk is kellőképpen edzett, azzal megakadályozhatjuk hosszútávon a deréktáji gerincferdülést (ágyéki lordózist).

 

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 7

Többféle variációban is lehet végezni ezt a gyakorlatot.

 

 

  1. Feküdj hanyatt, majd oldalra tett karokkal próbáld a törzset a földről felfelé emelni, és néhány másodpercig megtartani. Ez az egyenes hátizmok erősítésére kiváló.

 

Csípő erősítő gyakorlatok:

  • Gyertyaállás
  • Csípőnyújtás SMR hengerrel
  • csípőnyújtó gyakorlat fekvő pózban, előrelépünk a kartámasz mellé és felemeljünk oldalsó tartásba a kezünket egymás után lassan és közben lélegzünk.
  • integető pozíció, egyik lábunkat áthelyezzük a kinyújtott lábon majd a karunkkal óvatosan ellentartunk, hogy a csípő és a nagyfarizom megnyúljon.
  • tigrispóz, elöl hajlított lábbal.
  • pillangóülés, összeérintjük a talpat egyenes háttal, majd előrehajolva lassan.

 

Talperősítő gyakorlatok:

A talp egyfajta térkép az egészségünkhöz, és bizonyos pontjaira nyomást gyakorolva energizálhatjuk a test különböző részeit is.

A helyes tartáshoz és járásdinamikához elengedhetetlen a 3 pontos alátámasztás a talp részéről. Ehhez viszont néha nem árt picit edzeni, vagyis nyújtani.

Mint minden izomcsoportnál ezen a területen is fontos a rendszeres nyújtás.

Eszközök: ceruza, teniszlabda vagy egyéb kisméretű kemény labda,  egy párna vagy puha összenyomható labda.

 

 

  1. Karmol- elenged

Összehúzzuk a lábujjakat, mintha karmolnánk majd elernyesztjük. Ismételjük a gyakorlatot 10x.

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 8

Bal oldali képen karmol, aztán a jobb oldali képen elenged.

 

  1. Emelések

Végezhető egy ceruza vagy egy puha párna segítségével is a gyakorlat. Megfogjuk a lábujjakkal a párnát vagy a ceruzát erősen szorítjuk ahogy csak bírjuk és megpróbáljuk felvenni a földről. Megismételjük párszor a gyakorlatot.

 

 

 

 

3. Gurigázás
Fogunk egy teniszlabda méretű kemény labdát és nagyon óvatosan, lassan

fel- le majd körkörösen gurigázzuk a talpunk alatt.

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 9

A lábujjak alatti párnás résztől gurigázzuk a sarokig.

Minél nagyobb terhet helyezünk a labdára, annál hatékonyabb lesz a gyakorlat.

 

 

 

Masszázs:

Az emberi szervezet komplex, így az azzal való törődés is összetett megközelítést igényel, ennek egyik legkiválóbb rehabilitációs eszköze a masszázs!

Minden masszázs kellemes és frissítő testnek és léleknek egyaránt. A  professzionális masszázs képes ugyanis egyedül arra, hogy a nem megfelelő életvitelből fakadó, hosszú évek alatt kialakuló testi elváltozásokat, letapadásokat, krónikus gyulladásokat érdemben kezelje, hozzásegítve téged ahhoz, hogy a szervezeted megtalálja a szükséges egyensúlyát, hogy jobban megélhesd testileg és szellemileg is az egészséges életet. Érdemes lehet már egészen gyermekkorban megismertetni a kicsikkel a masszázst, hiszen egy fejlődő szervezetre negatív hatása nem igazán van, ugyanakkor segíti a mindennapi pl.: háti izmok visszanyújtását a nehéz iskolatáska cipelése következtében, gerincferülésre is kiváló, továbbá a gyenge tartóizmok erősítése is kulcsfontosságú masszázs során, de ha van egy kialakulóban lévő lúdtalp vagy ’O-láb’ akkor korai szakaszban még visszafordítható a folyamat. Továbbá a mai modern felgyorsult világban gyermekeink nem tanulják meg az edzések, sport előtti bemelgítések és nyújtások fontosságát, ezért is kell velük ideje korán megismertetni a masszázs kedvező hatásait, hogy később tudatosan gyógyszeres terápia helyett, egy egészséges prevenciós szolgáltatást vegyenek igénybe.

 

Egészségnevelés, a növésben lévő gyermekek mozgásszervi panaszainak enyhítése 10

A masszázs megtanít a testünk helyes működsére.

Mit tegyünk, hogy ne fájjon a gyerekek háta?

Az egészségnevelés célja, hogy felkészíthessük a gyermekeket egy egészségesebb, sokkal tudatosabb világra, ahol az emberi test működése és megóvása fókuszba kerül, hiszen egy testet kapunk, vigyáznunk kell rá.

  • Biztosítsuk számukra a mindennapi testmozgást, fizikai aktivitást (pl.: játsszanak az udvaron, gyalogoljanak sokat, sportoljanak, járjanak edzésre, mászkáljanak mezítláb stb.)
  • Válasszunk számukra megfelelő hátizsákot.
  • Otthoni tanuláshoz hasznos az ergonómiai szék vagy a dinamikus ülést biztosító nagy labda, párna.
  • Fiatal korban a hát terhelése miatt érzett fájdalom gyakori, de ha hosszan tartó, nem szűnő fájdalomról panaszkodnak, azt mindig komolyan kell venni és fel kell keresni egy szakorvost.
  • A talp izmait is erősítsük megfelelően labdákkal, ceruzákkal, alap nyújtógyakorlatokkal és minden rendelkezésünkre álló kis eszközzel.
  • A napi megfelelő vízfogyasztás tudatosítása.
  • Magyarázzuk el, hogy hosszútávon milyen fontos az egészséges élethez a rendszeres sport, a gyógytorna, jóga, masszázs és egyéb öngyógyító kezelések.
  • Az egészségnevelés fontos szempontja, hogy elmagyarázzuk megértetjük a gyermekkel, hogy mit – miért kell tennie. Ide tartozik a bemelgítés, nyújtás fontosságának hangsúlyozása.
  • Masszázs, önmasszázs ismerete, a masszázs megismertetése a fejlődő szervezettel, hogy elkerüljük a gerincferdülést továbbá arra is kiváló, hogy megismerje a saját teste, izmai működését és leküzdje már fiatal korában a szégyenérzetet, hogy vállalja szabadon a testalkatát egy strandon  vagy egy masszőrnél.

 

Új hozzászólás

Your email address will not be published. Required fields are marked *

I accept the Privacy Policy * for Click to select the duration you give consent until.